Kedilerde Entropion Nedir?

KEDİLERDE ENTROPİON ( GÖZ KAPAKLARININ İÇE DÖNMESİ) NEDİR ? NASIL TEDAVİ EDİLİR ?

Entropion, üst veya alt göz kapaklarının anormal içe doğru dönmesi ve göz yüzeyi ile anormal, ağrılı sürtünmeye neden olmasıdır. İçe dönen göz kapakları, özellikle korneayı veya gözün berrak kısmını tahriş eder. Alt göz kapağı entropiyonu en yaygın olanıdır ve genellikle gözün dış kenarına doğru meydana gelir. Göz kapağının anormal dönmesi,göz kenarındaki kılları doğrudan kornea ve konjonktivaya sokarak çiziklere, ülserlere, iltihaplanmaya, akıntıya ve ağrıya neden olabilir.

Kısa burunlu ırklar, Himalaya ve İran kedilerinin bu duruma yakalanma olasılığı daha yüksektir.

KEDİLERDE ENTROPİON BELİRTİLERİ

Entropion işaretleri şiddetine göre değişir. En yaygın olarak, kediler şunları gösterir:

• Gözlerini kısmak
  • Göz akıntısı
  • Gözü kaşıma isteği
  • Burun akıntısı
  • Şişmiş göz kapakları
  • Kırmızı gözler
  • Göz kapağı spazmları
  • Yükseltilmiş üçüncü göz kapağı
  • Konjonktivit
  • Bulutlu kornea ve ülserasyon

KEDİLERDE ENTROPİON NEDENLERİ

Kedilerde entropionun üç ana nedeni vardır:

Konjenital Entropion

Konjenital, "doğumda mevcut" anlamına gelir ve genellikle iki haftalıkken, gözler ilk kez açıldığında fark edilir. Bu, kedilerde nadir görülen bir entropion şeklidir.

Anatomik/Gelişimsel Entropion

Anatomik veya gelişimsel entropion da kedilerde nadirdir. Bu tip, brakisefalik veya kısa burunlu ırklarda ve safkan Himalaya veya Perslerde daha sık görülür. Bu türlerde, gözler sığ bir göz çukuruna göre daha fazla şişkinlik gösterir, bu da yüzde çapraşıklığa ve ardından göz kapağının ters çevrilmesine neden olur. Araştırmacılar ayrıca, dokunun anormal şekilde gerildiği Ehlers-Danlos adı verilen özel bir hiper-elastik bağ dokusu durumu olan kedilerde bu tip entropionu buldular. Anatomik entropiyon tipik olarak her iki gözü de etkiler.

Edinilmiş Entropion

Kedilerde edinilmiş veya ikincil entropionun üç genel türü vardır.

Spastik entropion, kedilerde en sık görülen entropion türüdür. Bu tip, istemsiz oküler kas spazmlarına ve ardından göz kapağının içe doğru yuvarlanmasına neden olan kornea ülseri , göz ağrısı veya kuru göz gibi diğer ağrılı göz (oküler) hastalıklarına ikincildir .

Gözün anatomisi başlangıçta normaldir, ancak özellikle kedi herpes virüsü-1 den kaynaklanan kronik tahriş, bazen kalıcı olan hasara neden olur. Çoğu zaman, spastik entropiyon sadece bir gözü içerir, ancak her ikisini de içerebilir.

Sikatrisyel entropiyon, kedilerde nadirdir ve göz kapağı hasar gördüğünde veya şiştiğinde, gözün anormal şekilde sürtünmesine neden olur.

Evrimsel entropiyon en sık yaşlı kedilerde görülür ve gözün arkasındaki yağ yastığının kaybını içerir. Yağ kaybı gözün içe doğru batmasına ve göz kapağının yuvarlanmasına neden olur.

Entropiyon Nasıl Teşhis Edilir?

Kedilerde entropiyonu teşhis etmek, göz kapağı tüyleri gözün yüzeyini ovuşturduğunda tipik olarak basittir. Ancak, bazı durumlar daha zorlayıcı olabilir. Birçok kedi, özellikle acı çekenler gözlerini kapatabilir veya kısabilir. Bu, aralıklı veya görülmesi zor entropiona yol açar. Veteriner hekimler, entropiyon ve ikincil göz sorunlarını belirlemek için aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli testler kullanabilir:

Topikal anestezikler: Özellikle spastik entropiyonda, göz yüzeyini uyuşturmak, göz kapağının normal konumuna dönmesine izin verecek kadar rahatlama sağlayabilir. Bu sadece teşhis için kullanılır. Sorunu çözmek için temel koşul tanımlanmalıdır.

Floresein boyama testi: Veteriner hekimler kornea ülserlerini aramak için floresan boyama testi de yapabilir. Normalde kornea dokusu boya almazken korneada oluşan hasarlarda boya göz içine nüksedecektir.

Göz içi basıncı testi: Veteriner, entropiyonun bir nedeni olarak veya ikincil bir yan etki olarak iltihaplanma veya glokom aramak için bir göz içi basıncı testi de kullanabilir.

Schirmer gözyaşı testi: Veteriner hekimler, gözyaşı üretimini ölçmek için bir Schirmer gözyaşı testi yapabilir. Düşük gözyaşı üretimi, entropiona yol açan ağrı, iltihaplanma ve tahrişin nedeni olabilir.

Kedilerde Entropion Tedavisi

Göz Kapağı Ameliyatı

Entropion en sık göz kapağı ameliyatı ile tedavi edilir . Birkaç farklı teknik olsa da, entropion ameliyatı, anormal göz kapağı kenarının altından küçük bir kama veya "gülümseme şeklindeki" deri parçasının çıkarılmasını içerir.

Evde bakım ve önleme

Entropion ile ilgili evde bakım genellikle kornea için ilaçlar içerir. Ameliyattan sonra kediniz özel bir koruyucu yakalık ile eve gönderilir çünkü gözlerini ovmak isterse ameliyat dikişlerini ve korneayı tehlikeye atabilir. Sık sık takip etmek gerekir.

Bazen topikal antibiyotikler reçete edilir. Bu ilaçları tam olarak veterinerinizin belirttiği şekilde uygulamanızı ve başka sorularınız varsa onunla iletişime geçmenizi öneririz. Dikişler genellikle 10-14 gün sonra alınır.

Sıkça Sorulan Sorular?

Kedilerde entropiyon nasıl tedavi edilir?

Kedilerde entropion, göz kapağı kenarını düzgün bir şekilde yeniden hizalamak için çoğunlukla ameliyatla tedavi edilir. Entropionun neden olduğu göz yüzeyindeki bakteriyel enfeksiyonları tedavi etmek veya önlemek için antibiyotik göz ilaçları kullanılabilir.

Kediler için entropion ameliyatının maliyeti nedir?

Entropion ameliyatının maliyeti, yaşadığınız yer ve tek yada çift taraflı olmasına , entropionun şiddetine göre değişiklik gösterebilmektedir.

Entropion kendini düzeltebilir mi?

Şaşılığın neden olduğu hafif entropiyon, şaşılığın nedeni tedavi edildiğinde (konjonktivit gibi) kendini düzeltebilir, ancak bu yaygın değildir.

Kedimin üçüncü göz kapağı neden geri çekilmiyor?

Bir kedide yükselmiş veya kalkık üçüncü göz kapağı genellikle konjonktivit, kornea ülseri ve entropion gibi durumlardan kaynaklanan göz ağrısı belirtisidir. Kediniz göz ağrısı yaşadığında, gözlerini yuvaya daha derine çekmek için özel bir kas kullanır ve üçüncü göz kapağının onu korumak için göz yüzeyinin üzerine çıkmasına izin verir.

Detaylı göz muayenesi ve teşhisi için kliniğimiz ile iletişime geçebilirsiniz.